Щороку на початку березня Україна взнає імена лауреатів своєї найпрестижнішої премії — Шевченківської. Вперше це сталося 9 березня 1962 року: лауреатами було названо письменників Олеся Гончара, Павла Тичину та композитора Платона Майбороду. Тоді це була Республіканська премія імені Т. Г. Шевченка. Від 27 вересня 1999 року це Національна премія України імені Тараса Шевченка.
Михайло Дідик
|
Серед лауреатів Шевченківської премії (сьогодні їх число перевалило за півтисячі) є і уродженці Кам’янця-Подільського. Це два поети, два Микола — Бажан і Подолян, а також автор знаменитої трилогії «Стара фортеця» Володимир Бєляєв (щоправда, відзначено його не за трилогію, а як сценариста художнього фільму «До останньої хвилини»). Але наша розповідь буде не про письменників, а про чудового оперного співака Михайла Дідика — теж подоляка, і теж Шевченківського лауреата.
У 1997—1999 роках була, крім звичної Шевченківської, ще й Мала Шевченківська премія (офіційно — Мала Державна премія України імені Тараса Шевченка). Її присуджували за найкращий творчий дебют молодим митцям віком до 35 років. У березні 1998 року лауреатами Малої Шевченківської премії стали солісти Національної опери України — 29-річна Ольга Нагорна та 34-річний Михайло Дідик. Так високо було поціновано виконання ними головних партій — Джільди та Герцога — в опері Джузеппе Верді «Ріголетто» на сцені Національної опери України.
Михайло Дідик народився в селі Колубаївці Кам’янець-Подільського району. Сталося це 20 листопада 1963 року. Природа щедро наділила хлопця голосом. Але кожен коштовний камінь вимагає вмілої огранки. Таку огранку Михайло пройшов у Київській консерваторії (нині Національна музична академія імені Петра Чайковського) в класі чудового оперного співака, народного артиста України Володимира Тимохіна.
Закінчивши 1991 року консерваторію, Михайло ще два роки навчався в цільовій аспірантурі при консерваторії, а потім стажувався в Паризькій опері Бастилія у професора Анни-Марії Бонді. Так шліфувався Михайлів голос — лірико-драматичний тенор.
Дебют співака на сцені Національної опери України відбувся 25 травня 1994 року. Михайло Дідик співав Альфреда в опері Джузеппе Верді «Травіата» разом із примадонною української сцени Євгенією Мірошниченко. Це був бенефіс співачки. У перспективному молодому співакові вона бачила надію свого театру завдяки його величезному потенціалу й енергії, чудовому голосу, величезному акторському таланту. Через рік співак дебютував у прем’єрі «Мадам Баттерфляй» Джакомо Пуччіні. Виконавши партію легковажного красеня-офіцера Пінкертона, Михайло знову продемонструвавши високий вокальний і акторський рівень.
1998 року Дідик постав перед публікою в ролі розпусного й підступного Герцога Мантуанського у відновленому «Ріголетто» Джузеппе Верді. Завдяки блискучим вокальним і акторським даним співака образ вийшов насиченим і правдивим. Як вже зазначалося, саме за цю роль Михайло Петрович став Шевченківським лауреатом.
У партії Рудольфа в прем’єрі «Богеми» Пуччіні блискуча акторська робота Дідика стала найвищим виконавським досягненням спектаклю. Він був ніби створений для ролі юного, щирого, ніжного і жагучого поета. Того ж 1998-го Михайло співав Ленського в «Євгенії Онєгіні» Петра Чайковського. Співак представив власну інтерпретацію цієї поетичної та ліричної партії, поєднав романтичну мрійність і сум юного поета з молодецьким запалом і пристрастю.
Як зазначають музичні критики, до кожної партії Михайло підходить ретельно підготовленим, відмовляється від штампів, знаходячи нові вокальні фарби. Він показує не тільки високу техніку виконання, а й неабиякі акторські можливості, синтезуючи спів і драматичну гру.
У Дідика великий вокальний репертуар. До того ж усі арії він виконує мовою оригіналу. Серед улюблених композиторів — Петро Чайковський, Джакомо Пуччiні, Джузеппе Верді, Шарль Гуно, Жюль Еміль Фредерік Массне.
1996 року Михайло Дідик став заслуженим, а ще через три роки — народним артистом України. Незабаром його ім’я засяяло на афішах найкращих театрів світу. Михайло гастролював у Франції, Швейцарії, Канаді, Німеччині й інших країнах. Співав на сценах Фінської національної опери (Гельсінкі), Большого та Маріїнського театрів (Москва і Санкт-Петербург), Нової ізраїльської опери (Тель-Авів), Нью-Йорк Сіті опера (США). Брав участь у спектаклях під управлінням Марка Ермлера, Мауріціо Барбачіні, Джорджа Менехена, Джуліано Карелла.
У Фінляндії Михайла Дідика ангажували на спектакль «Анна Болейн». Небагато хто з вокалістів наважується співати цю оперу, справедливо вважаючи її занадто складною. Саме тому цей твір Гаетано Доніцетті рідко ставиться: з часу його написання (в першій половині ХІХ століття) відомо тільки п’ять постановок. Рецензії після прем’єри були найзахопленішими. Фахівці відзначили акторські дані Михайла, віртуозність володіння голосом (у Дідика красивий лірико-драматичний тенор із «піковими верхами»).
На початку 2004 року Олександр Москалець, аналізуючи в тижневику «Дзеркало тижня» виступи українських співаків за кордоном, писав: «Продовжує сяяти ще одна зірка, котра спочатку впевнено зійшла на батьківщині — Михайло Дідик. Одним з останніх «найрезонансніших» ангажементів співака були п’ять спектаклів «Богеми» Пуччіні, в яких він співав на початку поточного року в Марселі. Тамтешня газета «Діманш» відзначала його «чудову зовнішність, яка має рідкісну витонченість, елегантність і дивну легкість». Втішно, що наприкінці сезону Дідик знайшов час і для виступів на сцені Національної опери України (у «Піковій дамі» та «Євгенії Онєгіні»). У Михайла також відбулося репертуарне зростання. Де б йому ще пощастило виступити в «Вертері», «Макбеті», «Капулетті та Монтеккі», як не в «прекрасному далекому»? Дідик навіть удостоївся титулу «найчудовішого тенора, котрий будь-коли співав у Пуерто-Ріко». Саме так визначено його статус після виступів у «Мадам Баттерфляй» у цій країні. І якщо це звання виглядає трохи екзотичним і несподіваним, то варто сказати і про інші примітні сторінки творчої біографії Михайла. Приміром, він мав честь виступати перед королем Карлом XVI Густавом шведським, королевою Сільвією й королевою-матір’ю під час візиту української державної делегації до Швеції».
2012 року на сцені нью-йоркської «Метрополітен-опера» з гучним успіхом пройшла прем’єра «Хованщини» Модеста Мусоргського, в якій партію начальника стрільців князя Івана Хованського виконав Анатолій Кочерга, а його сина Андрія — Михайло Дідик. Останній після генеральної репетиції зауважив, що опера дещо складна для сприйняття, особливо якщо людина не знайома з тогочасними історичними подіями, але висловив сподівання, що американському слухачеві й глядачеві вона сподобається. Сподівання співака виправдалися: глядачі не приховували захоплення оперою.
Ось на які висоти вивів чудовий голос, талант і велика праця хлопчину з непримітного села Колубаївці неподалік від Кам’янця-Подільського.
Автор: Олег Будзей
Дивіться також: |