Закінчення. Початок у перших двох публікаціях:
Кожна історія має свій початок, і має своє завершення. Якщо для більшості кам’янчан і гостей наше місто асоціюється з фортецею, то для колекціонерів масштабних моделей символом нашого міста є масштабні модельки автомобілів ЗіЛ. Що ж вирізняло наші моделі з поміж інших? А нічого не вирізняло, просто конкурентів які б випускали подібні моделі не було, і якщо наприклад десь продавався ММЗ 555, то він був саме кам’янецьким. Цим становищем сповна скористались наші ЗІЛи і здобули народну любов і прихильність. Про них мріяли, їх купували, колекціонували.
Для великих шанувальників кам’янецьких моделей випускались навіть подарункові набори, чого наприклад не робили(і наскільки знаю навіть і тепер не роблять) виробники інших моделей. Набори були двох типів - один на 3 автомобілі , інший на 2. Набори являли собою коробку з пінопласту, яка закривалась картонною кришкою з плівкою, через яку було видно самі моделі. Моделі гарно тримались своїх місць, переставити їх було неможливо так як для моделі конструктивно відводилось саме її певне місце, таких наборів було випущено не дуже багато і вони стали справжньою окрасою багатьох колекцій.
Подарунковий набір з трьох автомоделей Подарунковий набір з двох автомоделей І хоча ціна моделей була високою (від початку ММЗ 555 коштував 5 крб. 30 коп., і надалі ціна цієї і інших наших моделей тільки зростала), але вони виконували не тільки роль колекційного експонату, а і роль іграшки для дітей. В період 1991-1995 завод виробник почало лихоманити, почались затримки з виплати зарплати, і люди почали брати в якості зарплати (та й просто «брати») деталі моделей, і вдома складали їх, потім продавали. Часто такі моделі не мали дрібних деталей (номерів, поворотів, стопів і ін.), продавались без коробки і коштували звичайно набагато дешевше «заводських», саме ці моделі і служили іграшкою для дітей і добре виконували цю роль. При певних умовах отримати модель можна було і взагалі "на халяву", прочому цілком законно. Наприклад свій перший ММЗ 555 , я отримав за те що гарно закінчив навчання в першому класі школи (і я такий був не один) , і так як батько працював на "Електроприладі", то нам рєбятам-октябрятам вручили по моделі у актовій залі ПТУ 14 (тоді воно вважалось призаводським). Дорослі теж мали шанс отримати модель "на халяву", так батько отримав ММЗ 4505 за 20 річчя роботи на заводі, дріб'язок звичайно, але все одно приємно.
Десь в 1994-95 році припинилось серійне виробництво моделей. Але так як залишилась велика кількість виготовлених деталей, то виробництво моделей продовжилось уже поза заводом.
Є дуже велика кількість конверсій (переробка моделі на основі заводського серійного зразка), що теж є певним показником популярності моделі. Деякі з таких моделей більш менш вдалі, деякі не дуже і виготовляються вони в основному в одиничних екземплярах або маленьких серіях.
Конверсії кам'янецького ЗІЛа Так йшли роки і поступово з’явились виробники які випускають моделі таких же автомобілів , що випускав «Електроприлад». Наприклад дуже гарну модель ММЗ 555 (причому в двох варіантах) випускає фірма SSM(Китай), модель дуже гарно деталізована і гарно виготовлена (ціна 600 гривень). Китайські ЗІЛи фірми
SSM ММЗ 4502 (теж є декілька варіантів) виготовляє херсонська фірма Кіммерія, модель дуже гарно виконана і ціна її теж гарна (близько 900 гривень). ЗІЛи фірми Кіммерія ММЗ 4505 виготовляє на основі китайських і власних деталей російська фірма ALPA Models (Ціна 750 гривень) ЗІЛ
ALPA Models
Тягач ЗІЛ 130 є серед моделей китайської фірми АІСТ(Автоісторія), ціна моделі 190 гривень, виконана досить непогано, і саме на цю модель я вважаю можна звернути увагу колекціонерам початківцям. Є у цього виробника і інші моделі і не тільки ЗІЛів.
Китайський ЗІЛ від АІСТ Трохи насторожує те, що незрозуміло з якої сировини виготовлені китайські моделі, але якщо взяти до уваги що в основному ці моделі стоять на поличках, або в коробках і не служать іграшкою (і для їжі вони не призначені
), то вплив їх на організм людини має все ж таки бути мінімальним.
Отже кам’янецькі моделі прожили славне життя, мають цікаву історію, залишили певний слід по собі. Виробництво їх знову навряд чи буде відновлене, попит на них не такий вже й масовий та й завоювати своє місце під сонцем в наші дні не просто, одиничні екземпляри ентузіасти на основі нових і відреставрованих деталей складають і дотепер, конструкція моделей просто така, що вони дуже просто складаються і ремонтуються. Сучасні виробники виготовлять відповідно і сучасні , більш точніші і більш деталізовані моделі. Але незважаючи на це свою нішу кам’янецькі моделі займають і ще довгий час займатимуть на ринку автомоделей. Символічним є й те що найбільш вартісними є найперша кам’янецька модель ЗІЛ ММЗ 555 (з металевою решіткою, капотом на 2 петлі, металевими дисками, металевою рамою під кузов) і остання (Борошновоз) ціна цих моделей залежно від стану може перевалити за 1000 гривень, ціна інших кам’янецьких моделей ЗІЛів коливається в межах 150-250 гривень. З роками ці моделі стають не тільки колекційними експонатами, а й раритетами, матеріальною частинкою історії нашого міста і держави загалом.
P.S. Так як фіксованих цін в нашій державі вже давно немає, то вартість моделей вказану в публікації слід розглядати як орієнтовну.
Дивіться також: |