Пт, 28.01.2022, 18:30
Вітаю Вас Гість
Головна | Реєстрація | Вхід
Головна » Статті » Знахідки О.Будзея » Персоналії

Поради сейсмолога з Пудлівців

«Ну, що я — адмірал? Ось брат мій, професор, — оце так!», — таку  фразу, яка запам’яталася багатьом, одного разу промовив адмірал флоту Радянського Союзу, двічі Герой Радянського Союзу Сергій Горшков. Так високо він оцінив свого двоюрідного брата Георгія Горшкова — доктора геолого-мінералогічних наук, професора Московського університету.

Георгій Горшков

Майбутній адмірал, як відомо, народився в Кам’янці-Подільському, а його двоюрідний брат з’явився на світ поблизу міста над Смотричем — у селі Пудлівці. Це сталося 24 квітня (11 квітня за старим стилем) 1909 року. Мама майбутнього професора — Віра Семенівна — була донькою протоієрея Симеона Садовського, який від 1881 року служив настоятелем церкви Преподобної Параскеви в Пудлівцях. Батько — Петро Михайлович — тоді навчався в Петербурзькому університеті. У радянський час він стане професором Ленінградського університету, майже чотири десятиліття очолюватиме там кафедру геодезії та гравіметрії.

Георгій Петрович Горшков прославиться працями із сейсмічного районування та сейсмотектоніки СРСР, у 1949—1953 роках він був деканом геологічного факультету Московського університету, а далі до 1983 року очолював там кафедру динамічної геології. Помер 17 листопада 1984 року в Москві.

Лекції Георгія Петровича в університеті завжди були подією, яка привертала увагу студентів інших потоків, факультетів, вишів. При цьому в щоденнику він скаржиться сам на себе: «Студенти знають предмет добре. Але я змістом своїх лекцій не задоволений. Мало практичних прикладів, мало новинок із поточної літератури, немає посібників, немає елементів історії науки. Якщо зможу, постараюся курс переробити й поліпшити».

Георгій Горшков сформулював 22 поради викладачеві, які відкрив найголовнішою рекомендацією без номера:

* «Не втрачати інтересу до науки та не загрузнути в життєвих турботах».

Перша порада така:

* «Найголовніше — знати предмет. Треба знати в 10 разів більше того, що говориш на лекції, але ніколи не говорити все, що знаєш».

Серед інших порад:

* «Завжди готуватися ретельно до лекцій. Цифрові дані, таблиці виписати на шпаргалку».

* «Мати «іскру божу», любити справу. Викладач — це артист. Треба стежити за аудиторією, стежити і за собою, але ніколи не можна, щоб оратор переміг учителя та навпаки. Стежити, щоб не нудьгували, давати на 1-2 хвилини відпочинок, можна навіть розповісти щось таке, що не стосується лекції».

* «Бажано «переживати». Інакше кажучи, думати тільки про предмет викладання, думки повинні бути цілком в аудиторії».

* «Ніколи не можна бути запанібрата зі студентами. Студенти повинні знати різницю між собою і професором».

* «Кожна лекція повинна бути продуктом творчості. Тобто: добре підготувавшись, імпровізувати на добре відомому матеріалі».

* «Треба щороку освіжати матеріал».

* «Усе, що можливо, треба ілюструвати, щоб пожвавити матеріал».

* «Намагатися красиво й правильно говорити. Читати стоячи або сидячи, але не ходячи».

* «Питати на заліках тільки те, про що говорилося на лекціях».

Думається, що ці поради, сформульовані нашим земляком понад сім десятиліть тому, не втратили актуальності й сьогодні.


© Олег Будзей


Дивіться також:

Категорія: Персоналії | Додав: OlegB (26.06.2015) | Автор: Олег Будзей
Переглядів: 380 | Коментарі: 3 | Теги: Георгій Горшков, Сергій Горшков, Пудлівці | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 3
0
1 KamPod   (27.06.2015 11:24) [Материал]
Неочікуваний поворот подій. Два Горшкови - два брати - два видатних сини кам'янеччини

0
2 RD   (27.06.2015 21:28) [Материал]
Цікаві і мабуть правильні поради

0
3 KamPod   (28.06.2015 09:27) [Материал]
Я, як колись уважний до викладацької діяльності студент, а зараз як викладач з 10-річним стажем уже можу мабуть і залишити коментарі по рекомендаціям:

Цитата
* «Не втрачати інтересу до науки та не загрузнути в життєвих турботах».

Часто доводилось чути що викладач з часом втрачає інтерес до своєї діяльності. Точніше не так інтерес, як той запал, який він вкладав у заняття на початках. Зараз це явище активно обговорюється психологами і педагогами. Він навіть назву має "професійне вигорання" і вважається, що це явище особливо актуальне серед викладачів

Цитата
* «Найголовніше — знати предмет. Треба знати в 10 разів більше того, що говориш на лекції, але ніколи не говорити все, що знаєш».

З знаннями предмету не поспориш, студенти це відчувають одразу. Інколи можуть навіть перевірки влаштовувати ))
Як на мене спірна друга частина рекомендації - ніби як притягнута за вуха від вислову "не говори завжди все, що знаєш, але знай завжди все, що говориш"


Цитата
* «Завжди готуватися ретельно до лекцій. Цифрові дані, таблиці виписати на шпаргалку».

Ретельно готуватись - це дуже правильно, особливо коли лекцію читаєш вперше. Десь чув, що на підготовку години лекції необхідно витратити 5 годин. У перші роки у мене так і виходило


Цитата
* «Мати «іскру божу», любити справу. Викладач — це артист. Треба стежити за аудиторією, стежити і за собою, але ніколи не можна, щоб оратор переміг учителя та навпаки. Стежити, щоб не нудьгували, давати на 1-2 хвилини відпочинок, можна навіть розповісти щось таке, що не стосується лекції».

Ця теза для мене найцікавіша, бо і сам займався "занимательностью" і пізнавальними відступами під час пояснення навчального матеріалу. Чув також фразу що викладач повинен мати артистизм і як зразок мені часто наводили такого викладача механічного факультету як Кур'янова Володимира Дмитровича. Говорили що лише його вирази бровами чого варті


Цитата
* «Ніколи не можна бути запанібрата зі студентами. Студенти повинні знати різницю між собою і професором».

Про панібратство погоджуюсь на всі сто, хоча  й знаю викладачів які це практикують і навіть доводять що так повинно бути. Я ж для себе ще під час викладання в технікумі зробив висновок: "Добрий викладач не може бути добрим" в розумінні тому що переходити на рівень товаристських відносин з студентами (бути добрим) дає негативні наслідки.


Цитата
* «Намагатися красиво й правильно говорити. Читати стоячи або сидячи, але не ходячи».

Задумався над другою частиною фрази. Я, наприклад, завжди читаю стоячи, час від часу роблячи переходи. В принципі по іншому у мене і не вийде бо часто використовую дошку


Цитата
* «Питати на заліках тільки те, про що говорилося на лекціях».

Не всі викладачі цього дотримуються мотивуючи це тим, що ще добра частина матеріалу відводиться на самостійне вивчення. Я ж не був би таким категоричним, що "тільки те, ... що на лекціях", а сказав би "тільки те, що на аудиторних заняттях", адже і лабораторно-практичний блок несе інформаційне наповнення інколи навіть важливіший за те, що говорилось на лекції.

Имя *:
Email:
Все смайлы
Код *:
Категорії розділу
Кам'янецький календар [366]
Села від А до Я [1]
Історія [54]
Культура [38]
Персоналії [86]
Релігія [11]
Суспільство [21]
Різне [23]
Пошук
Свіжина
Скажите пожайлуста а где хранится виньет


да... мне бы такая штуенция не помешала


Паради 1 травня - 

Користувач на фейсбуці KamKam поділився

Перезвоните пожалуйста по телефону 8 (49


Більше коментарів
Пошук
Статистика
Rated by ORS3
Онлайн всего: 2
Гостей: 1
Пользователей: 1
OlegB
Copyright MyCorp © 2022Створити безкоштовний сайт на uCoz