Серед художників, що народилися в Кам’янці-Подільському, є яскравий представник абстракціонізму. Це Віктор Дейсун, якому торік виповнилося п’ятдесят років.
Отже, майбутній художник-абстракціоніст Віктор Миколайович Дейсун народився 22 липня 1962 року в Кам’янці-Подільському. А через чотири місяці, 1 грудня 1962 року, в Москві перший секретар ЦК КПРС і голова Ради міністрів СРСР Микита Хрущов на виставці художників-авангардистів, гнівно потрясаючи кулаком, чесно і відверто висловив художникам і скульпторам абсолютно все, що він думав з цього приводу — і про картини зі скульптурами, і про художників зі скульпторами, і про сучасне мистецтво взагалі, і навіть про сучасну музику. Авангардне мистецтво, зокрема абстракціонізм, Микита Сергійович оцінив з усією пролетарською прямотою: «Хочеться плюнути!» та навіть «Це педерастія в мистецтві!».
Віктор Дейсун
На щастя, життя та мистецтво виявилися сильнішими за більшовицькі догми та комуністичні збочення у сприйнятті світу образів.
Віктор навчався в школі спочатку на Довжку, де проживали його батьки, потім на Підзамчі. Звісно, не обминув він і міську дитячу художню школу, які закінчив 1976 року. У короткій біографічній довідці на персональному сайті (http://www.daysun.nm.ru/), перелічуючи своїх учителів, Віктор не забув і свого кам’янецького наставника — Юрія Федоровича Юрчика.
1980 року 18-річний Віктор Дейсун закінчив у Києві Республіканську художню середню школу імені Тараса Шевченка.
За словами художника, він захопився абстрактним мистецтвом ще в школі. У розпал утвердження соціалістичного реалізму ознайомився з творчістю Пабло Пікассо, Джексона Поллока, Марка Шагала, Сальвадора Далі. Як же це сталося? Згадує Віктор Дейсун:
— Я вступив до престижної Київської державної художньої школи імені Тараса Шевченка. Там разом зі мною вчилося чимало дітей, чиї батьки обіймали високі посади та мали змогу, буваючи за кордоном, привозити для нас альбоми репродукцій з «іншим мистецтвом».
Закінчивши школу для обдарованих молодих художників, Віктор вступив до Львівського державного інституту прикладного та декоративного мистецтва (нині — Львівська національна академія мистецтв).
— Якось до нас у гуртожиток, — згадує художник, — завітав приватний колекціонер і придбав мою абстрактно-сюрреалістичну роботу за 100 карбованців. Виявилося, що він збирався везти на лікування до Німеччини сина, тож підбирав картини, які би сподобалися тамтешнім поціновувачам.
1988 року Віктор закінчив інститут. За кілька років до цього в СРСР розгорнулася перебудова, тож митцям дихати стало легше. А 23 січня 1989 року помер іспанський художник, один із найвидатніших сюрреалістів ХХ століття Сальвадор Далі. «Пам’ятаю, коли дізнався про його смерть, я плакав», — признався Віктор Дейсун.
Від 1992 року ледь не щороку у Віктора Миколайовича відбуваються персональні виставки. Дві з них, 2009 і 2010 року, відбулися в Картинній галереї рідного для Віктора Кам’янця-Подільського. Перша з них, що відкрилася 17 вересня 2009 року, називалася просто — «Спостереження». Із великого доробку митець представив усього 17 робіт, які практично (за винятком чотирьох робіт) розмістилися в одному залі.
Серед тих, хто тоді тепло привітав художника в рідному місті, був і його вчитель із дитячої художньої школи Аркадій Данилюк. Він із розумінням поставився до абстракцій свого учня. Схвально відгукнулася на виставку земляка і газета «Подолянин»: «Художник чудово вміє фарбами передати настрій, враження від побаченого, відчутого, передуманого, пережитого, жоден його мазок на полотні не є випадковим. Досить глянути на картини «Квіти для коханої», «Вертикальна Міграція» чи на чудовий живописний цикл, присвячений озеру Балатон, аби зрозуміти: перед нами роботи справжнього майстра».
2000 року Віктор Дейсун став членом Національної спілки художників України. Він член творчого об’єднання «БЖ-Арт».
"Човен пливе", 2011р
Твори нашого земляка зберігаються в Національному музеї імені Андрея Шептицького у Львові, Полтавському та Кременчуцькому краєзнавчих музеях, Кам’янець-Подільській картинній галереї, у приватних зібраннях в Україні, Росії, Німеччині, Канаді, США, Франції та багатьох інших країн світу. На картини Віктора Дейсун є попит. Так, позаторік після виставки в столичній галереї «Мистецька збірка» один приватний колекціонер придбав «Оптимальне рішення» Дейсуна за 7 тисяч доларів.
Як народжуються картини? Ось що розповів Віктор Дейсун, представляючи навесні 2012 року картини виставки з чудернацькою назвою «Випасання тигра»:
— Це дуже кумедна історія. Якось, гуляючи в парку зі своєю маленькою дитиною, мені спало на думку, що було б, якби я зараз вигулював тигра? Так я написав одну роботу з такою назвою, а потім вийшла ціла серія, яку всі зможуть побачити в цій галереї.
Директор галереї «Мистецька збірка» Максим Волошин доповнив розповідь митця:
— Одного разу телефонує мені Віктор і каже, що хоче показати нову серію робіт під назвою «Випасання тигра». Мене дуже заінтригувала ця назва, оскільки незвична як для живопису. Коли я побачив картини, одразу вирішив провести цю виставку.
За висновком мистецтвознавців, особливістю індивідуального почерку Дейсуна є виразність, емоційність і смисловий абстракціонізм: «Веселкові переливання колірних площин, тонка внутрішня логіка, складні хитросплетіння точок і ліній у візерунки, орнаментально широкі мазки, поєднуючись між собою на картинах, немов утворюють місток, перекинутий від земного до небесного, вищого».
© Олег Будзей
Дивіться також: |