Чт, 20.06.2019, 16:00
Вітаю Вас Гість
Головна | Реєстрація | Вхід
Головна » Статті » Історія

Аеропорт. З минулого в сучасність
Історія міського аеропорту налічує не один десяток років, різне відбувалось за цей  період часу , і розквіт, і занепад, і відродження. Тож про все по-порядку. 


Аеровокзал в Кам'янці-Подільському
 
Свою історію аеродром розпочинає в 50-х роках минулого століття , завдяки чернівецькому авіазагонові, який вирішив розширити зону польотів. Так з’явився аеродром, і авіарейс Чернівці – Кам’янець-Подільський.  Основним типом літаків, що обслуговували населення і підприємства міста був Ан-2, біплан , який почали серійно випускати з 1949 року.  Літак на 12 пасажирських місць, або 1500 кг вантажу. Літали у нас і чеські «Морави» і навіть Лі-2 (радянська ліцензійна копія американського Дуглас), але це було недовго і їх місце зайняв Ан-2. Літак не був вимогливий до якості злітно-посадкової смуги, тай не потребував великої її довжини.

Диспетчерська будка

Будівля теперішнього аеровокзалу була збудована в 1967 році, цікавим є те, що вона по проекту така ж як і будівля міського автовокзалу, з деякими відмінностями правда. 

З часом географія польотів розширилась і літати можна було не тільки в Чернівці, але й в Хмельницький, Київ, Вінницю, Одесу, Львів, Кіровоград, і інші міста. Квиток до Чернівців коштував 2 рублі, а політ тривав 25 хв. До Києва можна було долетіти за 10 рублів, політ тривав близько 2 годин. Але рейси були не тільки пасажирські. Завдяки великій кількості підприємств до міста і з міста доставлялись вантажі по всьому колишньому Радянському Союзу. 

Аеровокзал з боку злітно-посадкової смуги
 
Виконувались з аеродрому і санітарні рейси, якими перевозили хворих. Прилітали також і вертольоти, з їх допомогою проводили огляд ліній електропередач, газопроводів і ін. Здійснювали посадку також і військові вертольоти.  Також інколи приземлялись літаки, що обробляли поля. Своїх літаків і пілотів місто не мало, усі вони були приписані до Чернівців чи Хмельницького.

Перед будівлею аеродрому був асфальтований перон з розміткою для літаків, а сама злітно-посадкова смуга була одна, грунтова приблизною довжиною 1 км. Вона не мала освітлення, тому злети і посадка літаків відбувалась в світлу пору доби. Взимку коли випадав сніг її очищали за допомогою відповідної техніки, а літаки «ставились» на лижі. Якщо на злітній смузі утворювались ями, чи нерівності, то їх підсипали, утрамбовували. Була на аеродромі і своя заправна станція (бочки з пальним). На аеродромі працювало близько 20 робітників: 6 радіотехніків, 3 авіатехніки, 2 прибиральниці, 6 вантажників, водій, директор. В будівлі аеропорту працювала метеостанція, на якій теж працювали люди. Зарплата булла в межах 80-120 рублів, як і у більшості працівників на той час. В 70-80 до аеродрому їздив маршрутний транспорт, згодом його відмінили.

Злітно-посадкова смуга. Вид з дороги

Весь авіарух контролювався диспетчером, який керував діями пілотів, для цього було відповідне обладнання, пеленгатори, локатори. Диспетчер перебував в диспетчерській будці під час робочого дня. На вечір залишався черговий радіотехнік для обслуговування радіостанції, яка забезпечувала політ  великих і малих літаків, що пролітали над містом. В найкращі часи здійснювалось до 60 польотів за день, тому робота диспетчерів була важливою і відповідальною. Взагалі над нашим містом проходять досить жваві і завантажені авіакоридори. Раніше в аеропорту була  приводна радіостанція. Приводна станція морзянкою пікала пару букв і всі пілоти повинні були «дійти» до нашої антени по маяку, а далі вже з цієї нашої точки хто куди хоче туди і відлітає: хто на Чернівці, хто на Львів, хто куди.  Але  потім це відмінили, розібрали цю привідну радіостанцію у зв’язку з тим, що змінились вимоги до літаків і до їхнього обладнання – поліграфії.  В наш час літаки літають за допомогою даних, які вони отримують з супутників.

Працювала  також і авіакаса . Причому купити квитки можна було не тільки на місцеві рейси, але й на любий рейс «Аерофлоту». Ще одна каса працювала у місті на перехресті сучасних вулиць  Д. Галицького і Огієнка.
Ан-2
Легендарний Ан-2 міг би і зараз здійснювати зльоти-посадки

І все було ніби й непогано, намічалось навіть будівництво нового аеропорту неподалік приміського села Колибаївка. Але не склалось, через  політичні і економічні причини в державі новий аеропорт збудувати не вдалось , а старий почав занепадати. Так як основним літаком, що використовувався в малій авіації був Ан-2, то з настанням ринкових відносин, використовувати його стало просто невигідно через велике споживання пального (140 кг/год) і інші необхідні для експлуатації витрати. Витрат потребувало також і приміщення і обладнання і аеропорт, і персонал. Так аеропорт і припинив свою діяльність. В 1995 році припинила діяльність диспетчерська служба і польоти практично припинились.  В період  96-98 років над містом ще можна було побачити екскурсійний Ан-2, але це носило епізодичний характер.

Приміщення почало розвалюватись, а прилегла територія і злітна смуга почала використовуватись для випасу тварин. Певний час в приміщенні аеропорту розміщувалась церква, потім приміщення стало притулком для місцевої молоді. Дуже позитивним моментом залишалось те, що незважаючи ні на що в приміщенні аеровокзалу працювала метеостанція. Саме завдяки небайдужості її працівників вдавалось хоч якось втримувати приміщення від повного занепаду і руйнації. Поле аеродрому якимось дивним чином не було розділене і роздане під приватну забудову, що теж позитивно вплинуло на подальшу долю летовища. Так авіажиття на летовищі завмерло, занурилось в сон, лише поодинокі авіааматори інколи порушували його звуком двигунів своїх авіамоделей.

Метеостанція, аеровокзал, майданчик метеоспостережень і "Нібулон"
 
Так тривало досить довго, але для будівлі знайшовся власник, спочатку один, потім інший. І з цього моменту почалась нова сторінка в історії аеропорту.  Метеостанція отримала нове приміщення поруч аеровокзалу (на метеостанції через певний проміжок часу збираються показники приладів і передаються до Києва). А в 2015 почалась реконструкція і самого вокзалу. Приміщення ожило і отримало нове життя. Також були прибудовані нові підсобні приміщення. Трохи дивним є високий і глухий бетонний паркан яким обгородили споруду, на мою думку огорожу можна було б зробити і серйознішою і не такою страшною, але «хазяїн – барін» йому видніше. В місті з’явились свої два літаки, чого не було досить давно. Хоч літаки і не великі, але для екскурсійних польотів над містом їх цілком вистачає.
 
Нове приміщення метеостанції
 
В 2016 році було проведено фестиваль малої авіації. Облаштовано дві грунтові злітно-посадкові смуги у формі букви Х. Приблизна їх довжина 500 м, чого цілком вистачить для літаків «малої» авіації.  Тож тепер над містом регулярно можна побачити невеликі літаки, як місцеві, так і ті, що прилітають до нас з інших міст. Часом можна побачити на аеропорту і невеликі вертольоти.  Регулярних пасажирських авіарейсів немає і мабуть не буде найближчим часом. І хоч роботи проведено багато, але проблеми в аеропорту залишились ті ж самі - це грунтова і коротка злітна смуга, відсутність освітлення ну і т.д. Але є основне тут злітають і приземляються літаки. Ще однієї особливістю чи навіть «фішкою» аеропорту є те, що практично на самій злітній смузі пасеться худоба: корови, кози, коні і навіть віслюки. Причому, якщо вірити словам власників, то тварини не заважають польотам. Скоріш за все такий стан речей і буде в найближчі роки, що теж є не самим гіршим варіантом.

Перетин двох злітно-посадкових смуг у формі букви Х

Але можна трохи помріяти і уявити, що ж можна було максимально отримати від аеропорту. То ж включаємо уяву. Якщо вірити супутниковим  знімкам місцевості, то максимально можлива довжина злітної смуги може бути близько 1300 метрів. То ж теоретично можна збудувати  бетонну злітну смугу довжиною 1300 метрів з освітленням і іншими необхідними інженерними комунікаціями, неподалік вокзалу можна збудувати  декілька вертольотних майданчиків теж з освітленням і відповідною розміткою. Потрібно також збудувати  заправну станцію, придбати  пожежну автоцистерну, на випадок непередбачуваних ситуацій, тягач для буксировки літаків. 

Сучасний вимір злітно-посадкової смуги (сині маркери) і перспектива її продовження (червоний). Google-maps  

При такому ході подій в місто зможуть літати, причому і вдень, і в темну пору доби,  пасажирські літаки місткістю від 15 до 50 пасажирів і навіть невеликі вантажні. Серед пасажирських це могли б бути Ан 28, Ан 38, Ан 140, Як 40. Серед вантажних  Ан 140(вантажний варіант), Ан 74. Пасажирські чи туристичні авіарейси могли б бути до Києва, Львова чи будь-якого іншого міста. Змогли б приземлятись і приватні літаки, невеликих і середніх розмірів, а також вертольоти усіх типів…
Як-40   Ан-28  Ан-38  
Ось такі літаки, теоретично могли б приземлятись на кам'янецькому летовищі: Як-40, Ан-140, Ан-28, Ан-38, Ан-74ТК

Цілком реальним є, навіть у нас час, використання літака - ветерана Ан-2. Ціна такого літака невелика і його цілком можна використовувати для організації нетривалих екскурсій над містом, чи, наприклад, для тренувань парашутистів.
  
Знаки початку і завершення злітно-посадкової смуги
 
Стан газону новішої злітно-посадкової смуги
 
Аеровокзал з боку "Нібулона"

Місцевий ослик

 
Якоря для літаків

Новий ангар для літаків

Відновлений аеровокзал за високим парканом


© RD


Дивіться також:

Категорія: Історія | Додав: KamPod (09.11.2016) | Автор: RD
Переглядів: 1149 | Коментарі: 34 | Теги: аеровокзал, летовище, АН-2, літаки, метеостанція, аеродром | Рейтинг: 5.0/3
Всього коментарів: 341 2 »
0
1 KamPod   (10.11.2016 14:27)
Якраз на іншому ресурсі вийшла новина про проблеми Хмельницького аеропорту: "Хмельницький аеропорт може втратити 1 га земель"


0
2 KamPod   (10.11.2016 14:29)
Стаття вийшла дуже пізнавальна для мене, багато чого дізнався вперше, багато інформації було по малозв'язаних крупинках, а зараз усе стало на свої місця. Дякую Руслану bear

0
3 KamPod   (10.11.2016 17:20)
Глянув згадані у публікації літаки і звернув увагу, що найстарішим за випуском був Ли-2 (випускався з 1939-1954рр) немаленький такий літак на 14 пасажиромісць. В Вікіпедії написано, що для цивільної авіаціїї використовувався до 1973року, тобто виходить, враховуючи, що "будівля теперішнього аеровокзалу була збудована в 1967 році", цей літак був на самому початку історії теперішнього аеродрому в с.Кам'янка.

0
4 RD   (10.11.2016 19:17)
Цікавим фактом є те , що двигуни на Ан-2 і Ли-2 однакові - АШ-62ИР, тільки на Ли-2 їх встановлено два, а на Ан-2 один.

0
7 KamPod   (10.11.2016 22:03)
Да, цікаво. Виходить більш старий літак був вдвічі потужнішим... і, мабуть, вдвічі більше пального споживав

А ще читав, що в разі відмови одного двигуна Лі-2 міг летіти і на одному

0
5 RD   (10.11.2016 19:21)
Ось як німці вирішили проблему зі злітною смугою

0
8 KamPod   (10.11.2016 22:07)
До чего же техника дошла. (Почтальон Печкин)

0
6 RD   (10.11.2016 19:26)
А ось літачок з немалої авіації, для взльоту йому необхідно не менше 3 км злітної смуги. А апетит у літака - майже 16 тон палива на годину 

0
9 KamPod   (10.11.2016 22:20)
Ух, та ще й вітчизняний "Козак"
Вікіпедія:
Ан-225 «Мрія» (кодове ім'я НАТО — «Cossack») — найбільший та найпотужніший у світі транспортний літак, створений київським КБ імені Антонова. Ан-225 з максимальною спорядженою масою 640 т є найважчим літаком у світі.

0
10 RD   (11.11.2016 18:47)
Ось "Мрія" у Лейпцигу , збудована злітна смуга добре, "Мрія" перевірила :)
http://mignews.com.ua/modules....889.jpg

0
13 KamPod   (11.11.2016 21:04)
Аж моторошно як така бандура через той місток над дорогою проїжджає. Уявляю як це вживу виглядає коли все шумить і свистить. Добре коли ще й не тріщить

0
14 KamPod   (12.11.2016 10:33)
У сьогоднішньому "ТСН" о 10:00 була новина "Пожежа на "Мрії"", про лейпцігський літак, у якого кільканадцять секунд з одного двигуна палав вогонь. Гасити не довелось, а інженери пояснили, що проблема в якомусь клапані, який з часом потрібно промивати, тож "Мрія" не потребувала кардинального ремонту і продовжила авіаперевезення на своєму борту

0
11 RD   (11.11.2016 18:52)
А ось таку "Мрію" , міг би теоретично і наш аеропорт приймати :)

0
12 KamPod   (11.11.2016 19:04)
Репортаж 33 канала про фестиваль малої авіації, про який згадується у публікації

Обіцяють, що буде традиційним

А ТУТ блогер надає фотки літаків на фестивалі. Там видно як вони якоряться тими якорями з публікації


0
15 RD   (12.11.2016 18:54)
Ось український Миг 29
http://lostarmour.info/media/images/id9973-01.jpg
Заради цікавості глянув на його технічні характеристики, і ось що знайшов:
Длина разбега, м: — без форсажа — 600—700; — с форсажем — 260.
Длина пробега с тормозным парашютом — 600 м. 
Вияляється, що при наявності злітно-посадочної смуги  з твердим покриттям і така техніка могла би приземлитися у нас .

0
16 KamPod   (13.11.2016 12:11)
Руслан, додав карту з виміром злітно-посадкової смуги, про яку ми говорили. Глянь чи все ок.

0
17 RD   (24.11.2016 17:21)
Почитав трохи про хмельницький аеропорт, прикро за нього звичайно, щось можна зрозуміти , щось не дуже. Вразило фото з літаками , які уже нікуди не полетять, незнаю чому їх довели до такого стану. можна ж було продати. передати кудись. чи хоч якось використовувати, для тих же самих стрибків з парашутів чи екскурсій.

0
18 KamPod   (24.11.2016 17:27)
Мені здається що авіація така штука, що якщо вийшов термін експлуатації гарантований заводом, то краще не ризикувати, навіть якщо техніка вигляду не подає )

0
19 RD   (24.11.2016 17:33)
може й так, але чомусь впевнений ,що з тих Ан 2 що там були можна було би хоч один тримати "живим" і експлуатувати

0
20 KamPod   (02.02.2017 13:00)
Міський голова Михайло Сімашкевич на своїй сторінці у фейсбук поділився цікавою інформацією

0
21 RD   (02.02.2017 22:35)
Не знайшов я в мережі щось такої авіакомпанії, та й мало віриться що багатий турист ( ціна на квитки я думаю буде висока) буде летіти на Ан 2 до Кам'янця. Але якби вдалось втілити такий проект в життя було би непогано і для міста і для аеропорту.

0
22 KamPod   (03.02.2017 22:58)
Скільки там кукурузник палива з'їсть за політ? І якою приблизно ти б оцінив буде собівартість такого польоту?

0
23 RD   (03.02.2017 23:22)
Паливо можна лише умовно порахувати, все буде залежати від довжини маршруту, стану літака, кількості пасажирів... Не думаю що ціна вийде меншою за 500 грн за один квиток.

0
24 RD   (03.02.2017 23:33)
Витрата пального у Ан 2 - 140 кг/год, летіти з Одеси до нас при швидкості 150 км/год. я думаю десь в межах трьох годин, як пасажирський цей рейс неможливий. а як туристичний цілком реальний. але частим навряд чи він буде, якщо буде взагалі

0
25 KamPod   (06.02.2017 20:12)
От цікавий папірчик виклали в спільноті ВК "Новини Кам’янця-Подільського"

0
26 RD   (01.05.2017 21:10)
Ось натрапив на оголошення ( дійсне на сьогоднішній день) про продаж Ан-2 з Хмельницького аеропорту. Цікава ціна і стан літаків 
https://www.olx.ua/obyavle....668811e

0
27 KamPod   (02.05.2017 09:57)
Ціна цікава, бачив велосипеди за таку ціну (наприклад тут) grin .
Але це мабуть тому, що тут не вистачає кой-чого дефіцитного в наш час

0
28 RD   (02.05.2017 15:03)
На такий літак як на фото "антонівці" ставлять інший двигун і літак прєвращаєца в супер совремєнний самольот :)

https://economics.unian.net/transpo....eo.html

1-20 21-25
Имя *:
Email:
Все смайлы
Код *:
Категорії розділу
Проекти активного дозвілля [196]
Туризм [142]
Знахідки О.Будзея [600]
Творчість [31]
Історія [36]
Персоналії [33]
Легенди [32]
Культура і Мистецтво [66]
Суспільство [101]
Релігія [11]
Спорт [48]
Природа і екологія [14]
Бібліотека [51]
Анонс [14]
Про свята, змагання, урочистості та інші події у місті
Цікаво знати [26]
Різне [9]
Пошук
Свіжина

Користувач на фейсбуці KamKam поділився ...

Перезвоните пожалуйста по телефону 8 (49...

це все ......., але дуже смешно

Просто все гарно поєднано: головний корп...

З лицьового боку наша монета мабуть найк...

Колись чув таке, що єдиного центра Поділ...


Більше коментарів
Пошук
Статистика
Rated by ORS3
Онлайн всего: 1
Гостей: 1
Пользователей: 0
Copyright MyCorp © 2019Створити безкоштовний сайт на uCoz