Пт, 19.07.2019, 12:37
Вітаю Вас Гість
Головна | Реєстрація | Вхід
Головна » Статті » Історія

Легендарний Т-34
Як ви знаєте, парк танкістів названий так через те, що у його центрі стоїть танк. Із напису на дошці, котра встановлена на постаменті, можна дізнатися, що танк входив до складу військ генерал-лейтенанта Д.Д.Лелюшенка. Що ж то за танк і яка його роль у Другій світовій війні?




Судячи зі знімків і малюнків, у нас в Кам'янці встановлений так званий Т-34-76, тобто з гарматою Ф-34 калібром 76 мм.
Але спочатку трошки історії. Після Першої світової і громадянської воєн Радянська Росія у своїх броневійськах мала в основному танкетки, легкі танки (трофейні FT-17 або побудовані за їхнім зразком), бронеавтомобілі, бронедрезини і бронепоїзди. Вивчаючи досвід минулих воєн, військове керівництво відзначило особливу роль танків у прориві оборонних позицій, у підтримці наступаючих військ тощо. В липні 1929 р. була затверджена перша танкова програма, якою передбачувалось мати на озброєнні армії танкетки, легкі танки, бронеавтомобілі, САУ, гусеничні бронетранспортери та іншу спеціальну техніку.
В 1930 р. СРСР закупив у американського інженера Джона Крісті два шасі його швидкохідного танка М.1930 без башт зі всіма кресленнями і технологіями.

[/img]
Танк Крісті на випробуваннях в СРСР

Особливістю танка було те, що він міг пересуватися як на гусеничному ходу, так і на котках, причому розвивав досить пристойні швидкості (до 45 км/год. на гусеницях і до 70 км/год. на котках). На його основі радянські конструктори розробили швидкохідні танки БТ-2, БТ-5, БТ-7 та їхні модифікації.
Після війни в Іспанії 1937 р. виявилось, що найпоширеніші радянські танки БТ-5 і Т-26 мають недостатнє бронювання і не можуть протистояти протитанковій артилерії. Було вирішено розробляти нові танки, що мають проти снарядне бронювання. Цього ж 1937 р. конструкторське бюро Харківського паровозобудівного заводу почало розробляти колісно-гусеничний танк з потиснарядним бронюванням А-20 як продовження розвитку лінійки танків БТ. Очолив розробку нового танку Михайло Кошкін. 
В процесі роботи Кошкін переконався у тому, що колісно-гусеничний рушій при збільшенні маси танку стає занадто ускладнений. Паралельно танку А-20 конструктори почали розробляти чисто гусеничний танк А-32, хоча військова комісія була проти цього. За рахунок спрощення ходової частини зменшилася маса, завдяки чому можна було збільшити товщину броні. Обидва танки оснащувалися 12-циліндровим дизельним двигуном В-2 потужністю 400 к.с., що дозволило збільшити запас ходу порівняно із закордонними танками і зменшити можливість загоряння палива у ході бою. Було побудовано по одному зразку кожного з танків і виявилось, що А-32 має беззаперечні переваги – кращу гармату (76-мм проти 45-мм у А-20), краще бронювання і кращу прохідність. Він і був прийнятий на озброєння РККА постановою Народного Комісару Оборони від 19 грудня 1939 року.


Т-34 зразка 1940 року


В лютому-березні 1940 р. дві машини здійснили перехід Харків-Москва-Харків своїм ходом (більше 1500 км), що довело надійність танку. Під час переходу М.Кошкін, вже тоді важкохворий, ще більше захворів і через півроку після повернення помер. Державна премія СРСР була присвоєна йому вже посмертно.
 В липні 1940 р. розпочався серійний випуск Т-34 і до вторгнення німецьких військ промисловістю було поставлено 1225 танків. Оскільки розробка велася поспіхом, конструкція машини була далека від досконалості і постійно дороблялася. Гармата Л-11 була замінена на потужнішу Ф-34, підвіску типу Крісті замінили на торсіонну, змінювалася конструкція башти, люків, внутрішнього простору, оглядових приладів і приладів наведення.
1943 р. у конструкцію танка були внесені відчутні зміни. У зв'язку з появою в німецьких військах нових танків PzKpfw V «Пантера» і PzKpfw VІ «Тигр» і броня, і озброєння перестали влаштовувати військових. «Тигр» пробивався лише зі 100 метрів і лише в борт, тоді як сам «Тигр» знищував "тридцятьчетвірку" з півторакілометрової відстані. Воювати в таких умовах неможливо, тому з'явилась модифікація "тридцятьчетвірки" – Т-34-85. Основними змінами були наступні: 
• замінена коробка передач із 4- на 5-ступеневу;
• замінена башта на збільшену і більш броньовану;
• на башті встановлена командирська башточка, яка збільшила оглядовість;
• замінено гармату на 85-мм Д-5Т, згодом (у 1944 р.) на 85-мм ЗИС-С53;
• збільшено боєкомплект снарядів з 77 до 100;
• збільшене бронювання корпусу.


Т-34-85 зразка 1944 р. Музей у Воронежі.


Модернізація позитивно вплинула на бойові характеристики. Лобова броня «Тигра» піддавалася новій гарматі вже з 500 метрів, тим більше, що німецька промисловість почала потроху "задихатися" від нестачі матеріалів. Броня німецьких танків втрачала якість, оскільки не вистачало потрібних легуючих присадок.
У чому ж секрет того, що Т-34 став наймасовішим танком Другої світової війни? Згадує один із розробників танку, заступник М.Кошкіна Олександр Морозов
"Танк Т-34 хорош не столько своими боевыми качествами, сколько предельной простотой в производстве, эксплуатации и ремонте, надёжностью, низкой стоимостью и возможностью массового производства на любом машиностроительном заводе
Эти ценные качества были достигнуты в результате настойчивой борьбы конструкторов и технологов за минимальную массу и трудоёмкость каждой детали танка, в стремлении везде и во всём разумно экономить, добиваясь предельной простоты, дешевизны и надёжности.
Таким образом, к началу войны нам удалось создать и поставить на серийное производство новый средний танк, превосходящий по боевым свойствам и приспособленности к массовому производству средние танки фашистской Германии, который стал не только любимым танкистами грозным оружием, но и образцом простой и надёжной боевой машины"

Танк Т-34 виявився найуніверсальнішим, він брав участь у всіх битвах Великої вітчизняної. Т-34 став класичним зразком середнього танку, його конструкція багато в чому визначила шляхи розвитку сучасного танкобудування. 
До недавнього часу танк Т-34 стояв на озброєнні ряду країн так званого третього світу (Албанія, Алжир, Афганістан, Куба, Лівія, Монголія, КНДР, КНР, Сирія, В'єтнам, Ангола, Ефіопія тощо). Курйозний випадок – в 2006 р. в Будапешті під час антиурядових виступів демонстранти викрали танк Т-34 з розташованої в центрі міста експозиції і намагалися прорвати поліцейські загородження. Були зупинені поліцією і викурені за допомогою сльозогінного газу.


T-34-85 в музеї в США.


Основні характеристики танку Т-34-85 ранніх випусків

Класифікація середній танк
Бойова маса, т 32,2
Компоновочна схема класична
Екіпаж, чол. 5
Роки виробництва 1944—1958
К-ть випущенних, шт. близько 80000
Довжина корпусу, мм 6100
Довжина з гарматою вперед, мм 8100
Ширина корпуса, мм 3000
Висота, мм 2700
Кліренс, мм 400
Озброєння
Калібр і марка гармати 85-мм ЗИС-С-53
Тип гармати нарізна
Довжина ствола, калібрів 54,6
Боєкомплект гармати 56-60
Кулемети 2×7,62-мм ДТ-29


Далі буде



Дивіться також:

Категорія: Історія | Додав: Slash (22.04.2012)
Переглядів: 1440 | Коментарі: 14 | Рейтинг: 5.0/2
Всього коментарів: 14
1 KamPod   (23.04.2012 00:16)
Далі буде... то треба розуміти що це вступ до чогось цікавенького? Цікаво було почитати факти з становлення "нашого танка з постаменту" в його розвитку. Дякую Саша, хоча читається досить важко, але в цілому гарна робота. Дуже багато фактів наведено, особисто для мене деякі з них були нові і дуже цікаві, але залишилось ряд питань які хотілось би уточнити.
Але для початку скажу перше побажання, що мені впало в вічі під час читання. Не завадило б ще кращий ракурс кам'янецького танка подати щоб можна було порівнювати з тими що по тексту. Постійно хотілось подивитись чи є то підвищення чи то командирська башточка на нашому танку, чи відрізняється башта нашого танку від "Суворова" і т.п. Чи це буде у продовженні?

7 Slash   (23.04.2012 08:56)
Планую продовження, у другій частині розповім як саме воювалося на Т-34.

11 KamPod   (24.04.2012 12:08)
О фотка танка збоку з'явилась і одразу поділюсь спостереженням: чомусь у кам'янецького танка башта не така як у всіх інших. У нашого чітка трапеція а у інших спереду заокруглена. Напевно різні виливки використовували. До речі може знає хтось, усі Т-34 на одному заводі клепались чи на різних

12 Slash   (24.04.2012 12:52)
Протягом війни на шести різних заводах

2 KamPod   (23.04.2012 00:21)
Далі по тексту:
То виходить до 29-го року були лише легкі танки і т.з. танкетки (доречі що це?). Доречі коли танк перестає бути "легким"?
Далі у мене вималювався такий ланцюжок:
шассі Крісті - швидкохідні таки БТ - танки Кошкіна. Є такий взаємозвязок чи танки Кошкіна розроблялись з по іншому принципу?
А взагалі наскільки я зрозумів то та "тєлєжка" Крісті була досить крута раз могла міняти ходову частину і як я зрозумів володіла бронею. Цікаво як її планував використовувати конструктор і цікаво що продав він її зо всіма "потрохами" biggrin А наші це люблять, навіть анекдоти є про наших конструкторів biggrin

8 Slash   (23.04.2012 09:05)
Були середні (Т-28 масою 27,8 тон), важкі танки (Т-35 масою 50 тон), плаваючі, вогнеметні і інші спеціальні. Розроблялися навіть радіокеровані без екіпажу wacko
Ланцюжок правильно вибудувався
Танки Крісті купили за доляри, купили і лізензію на їх виробництво. $164000 за все заплатили

9 Slash   (23.04.2012 13:42)

Польська танкетка TKS
Танкетка - це легкоброньована 1-2-місна машина, озброєна кулеметом. Призначена для розвідки, зв'язку тощо.

10 KamPod   (23.04.2012 19:17)
Зрозуміло що то за птиця. Дякую

3 KamPod   (23.04.2012 00:26)
Виходить А20 мав колісно-гусеничний хід, а Кошкін проявив ініціативу і почав клепати А32 лише на гусеничному? Та ще й гармату більшу йому вліпив і броню грубшу? Отважный малый... Шкода, що не дожив до тріумфу свого дітища.

4 KamPod   (23.04.2012 00:33)
Навіть у танкових війнах наш народ використовували як пушечне м'ясо, це ж треба танку треба було під'їхати на 100м до "Тигра" і заїхати так щоб попасти строго в борт... Тоді як ворог міг починати лупити наших з 1,5 км. Якийсь тир з живими мішенями виходить, цікаво а були випадки що Т-шка перемагала на тому етапі німця? Напевно, хіба тільки якщо йшли толпою на одного biggrin

5 KamPod   (23.04.2012 00:44)
Цікаво а ті країни третього світу що мають соляри нємєряно? Доречі, Саша, не попадались дані про витрату палива цими танками?
Випадок в Будапешті посмішив biggrin . Пригадалось що колись чув що і наш танк на ходу тільки заправляй і заводь, але от біда... люк заварено.

6 KamPod   (23.04.2012 00:46)
Виходить з 39 по 44 рр випускали Т-34, а потім стали Т-34-85? То у нас стоїть той що з більшою гарматою по ідеї, бо ж він визволяв місто у березні 44, чи як?
І ще цікавий факт підмітив: я зрозумів чому з 1944-1958 рік так багато танків випустили - хотіли щоб на кожного кам'янчанина по танку було cool

13 KamPod   (14.05.2012 00:05)
От на що натрапив

І нижче підпис:
Генерал-лейтенант у відставці Лелюшенко Д.Д. запалює вічний вогонь на могилі Невідомого солдата в день 30-річчя визволення міста від німецьких окупантів. 1974 р.

14 KamPod   (21.05.2012 00:30)
До попереднього коментаря.
Під час відвідування музею в старій фортеці на "Ніч Музеїв" (18.05.2012) звернув увагу на серію фотографій присвяченій 30-річчю визволення міста. Там були і фотки з Лелюшенком.

Имя *:
Email:
Все смайлы
Код *:
Категорії розділу
Проекти активного дозвілля [196]
Туризм [142]
Знахідки О.Будзея [600]
Творчість [31]
Історія [36]
Персоналії [33]
Легенди [32]
Культура і Мистецтво [66]
Суспільство [101]
Релігія [11]
Спорт [48]
Природа і екологія [14]
Бібліотека [51]
Анонс [14]
Про свята, змагання, урочистості та інші події у місті
Цікаво знати [26]
Різне [9]
Пошук
Свіжина

Користувач на фейсбуці KamKam поділився ...

Перезвоните пожалуйста по телефону 8 (49...

це все ......., але дуже смешно

Просто все гарно поєднано: головний корп...

З лицьового боку наша монета мабуть найк...

Колись чув таке, що єдиного центра Поділ...


Більше коментарів
Пошук
Статистика
Rated by ORS3
Онлайн всего: 1
Гостей: 1
Пользователей: 0
Copyright MyCorp © 2019Створити безкоштовний сайт на uCoz