Напередодні великого православного свята Великодня, думаю цікаво буде почитати про звичаї наших предків щодо цього свята. На статтю натрапив випадково, перегортаючи свої архіви. От, будь ласка, вашій увазі стаття відомого кам'янецького краєзнавця Анатолія Гаврищука "Великдень у подільському краї", опублікованої у газеті "Фортеця 25 квітня 1997 року.
_________________________________________________
Як скрізь в Україні, до Пасхи подоляни старанно готувались. Кожен день останнього тижня Великого посту мав своє призначення. У понеділок-середу виконувались різні господарські роботи. Та найбільше обрядів і дійств припадає на Страсний (Чистий) четвер. Така назва пов'язувалась з весняним очищенням, тому селяни до схід сонця чистили (прибирали) у хатах, коморах, стайнях, на подвір'ї, щоб вони мали святковий вигляд. Були випадки, коли того дня купались, аби з тіла зникли бородавки та прищі.
У четвер господарі сукали свічки, віддаючи перевагу страсній, якою користувались кілька років. А знамениті у минулому гончарі з с.Купин Городецького району приносили (кожен окремо) до церкви свої власні вироби - оригінальні свічники. У вечері в церквах під звуки Благовісту священик 12 разів читав Євангеліє. Парафіяни засвічували свічки, які кожного разу гасили після закінчення і читання. Так повторювалось 12 разів.
На Поділлі діти виготовляли дерев'яні стукалки („калатала", „довбешки"). Коли дзвонили, хлопчики дружно стукали ними у дзвіницю чи загорожу, „відганяючи" нечисту силу. Потім люди повертались додому, намагаючись донести вогонь запалених свічок. Адже він, як і вода, були основними дійствами, за допомогою яких люди намагались очиститись у Чистий четвер. Удома страсною свічкою на сволоках і дверях випалювали хрести, сподіваючись захистити оселю від впливу злих сил. За допомогою згаданої свічки селяни прагнули лікувати бешиху (рожу) і пропасницю, її давали в руки тим, хто помирав, аби полегшити передсмертні муки. „Рятувались" свічкою і в час грози, важких пологів, одержання неприємних повідомлень. У чистий четвер подоляни після страсної відправи вдома влаштовували своєрідну „тайну вечерю", яка дещо нагадувала багату кутю. Такий обряд символізував спільну вечерю з покійними рідними.
У Великодну п'ятницю віруючі люди не вживали їжі до виносу плащаниці з вівтаря на середину церкви (приблизно о 14 годині дня). Та й обід того дня був досить пісним. Подоляни випікали у п'ятницю паски. У Великодну суботу господині займались писанками і крашанками (в окремих місцях їх називали галунками). Для подолян характерні такі сюжети писанок: сонце, чорногузи (лелеки), риба, гребінь півня, „Крутороги" (роги і очі чумацьких волів), ружі, барильце, грабельки тощо. У подністровських селах Кам'янеччини ще зображували візерунок, що мав сорок клинів (віра в сорок милостинь свяченого яйця).
Вночі не спали. Цілу ніч біля церкви горів вогонь, який було видно на все село (церква будувалась на підвищенні). У багатьох селах парубки розпалювали кілька вогнищ і за селом - на горбах і горах. Так, старожили села Студениці з приємним хвилюванням згадують великодні багаття, які яскраво палахкотіли на описаних у легендах горах Ганнусисько, Білій та Горошковій. У церкві парафіяни слухали читання „Діяння святих Апостолів". А у дворі збиралася молодь та підлітки. Як тільки лунали церковні дзвони, з усіх кінців села з кошиками в руках, в яких були паски, писанки, крашанки, сало, ковбаса, масло, сіль, хрін тощо, жителі села дружно прямували до храму, аби посвятити принесене. Після освячення парафіяни повертались додому. На Кам'янеччині існував звичай: господар обходив хліви і по черзі частував свяченим коней, волів,овець. Відбувався пасхальний сніданок. Згодом жителі села збиралися біля церкви на великодні ігри. Дівчата водили хороводи і співали гаївки (ягілки, гагілки). Так випобовували художні здібності юнаків - уміння танцювати, співати, перевтілюватись у певний образ. У Кам'янці-Подільському такі розваги тривали день, у селах - протягом усього свята. Були й парубочі забави, що мали здбільшого характер змагання у спритності, швидкості і силі. Загалом великодні ігрища були і своєрідними оглядинами наречених.
А діти розважались по-своєму: „цокались" писанками і галунками, використовували дозвіл на свято попробувати дію дзвонів. За описом Анатолія Свидницького, у деяких селах Поділля з часів середньовіччя зберігався звичай із дзвіниці виголошувати гумористичні вірші. А під вікнами хат чи у сінях діти співали так звані орації. У понеділок у селах Кам'янеччини хлопчики зранку відвідували кожну оселю свого кутка, де поливали: увійшовши до хати, опускали зв'язані у пучок, засушені квіти у кружку з водою, кропили нею по долівці і говорили: „Христос воскрес!", господарі відповідали: „Воістину воскрес!" і вручали подарунки.
У весняному циклі подолян, як і східних слов'ян, значне місце посідали обряди, що були пов'язані з культом предків. На цвинтарі священик обходив могили, після того справлялись своєрідні поминки покійних рідних. А ще за стародавнім звичаєм весняного очищення у поливальний (обливальний) понеділок парубки обливали дівчат водою, навіть кидали у річку чи став. Як пише відомий український народознавець Олекса Воропай, таке дійство збереглося до Великої Вітчизняної війни у всіх селах Поділля. А на Кам'янеччині донедавна.
Подекуди на Поділлі після закінчення поминальних обрядів на майдані парубки влаштовували танці. Зокрема, на Кам'янеччині сюди приходили дівчата з кошиками, в яких були писанки і крашанки. Вони дарували їх парубкам. В одних селах (Грушка, Лисківці, Чабанівка тощо) першому, в інших (Бакота, Калачківці, Студениця, Колодіївка, Теремці тощо) - кожному парубкові, який запросив на танець. А першим партнером у великому танку був той парубок, який справляв у неї піщення (на сиропусну неділю). Танці продовжувались наступного дня. Залишки свяченого ощадливо використовувались. За описом Анатолія Свидницького, їх закопували у землю, щиро вірячи у те, що через сто років на тому місці виросте рута. Так подоляни відзначали найбільше християнське свято ВЕЛИКДЕНЬ.
Краєзнавець Анатолій ГАВРИЩУК
Дивіться також: |